Ausgewählte Publikationen
<p><strong>Karwath, C.</strong> (2022). Von Geschwistern lernen? Der Einfluss von Geschwistern auf den Wortschatz im Primar- und Sekundarbereich. Abrufbar unter: https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/53796 (Dissertation)<br data-mce-bogus="1"></p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>Schönmoser, C., <strong>Karwath, C.</strong> &amp; Gnambs, T. (2022). <em>Parent and Teacher Assessments of Social-emotional Competences in Three-Year-Old Children: Does Sibling Status Matter?</em> In: Journal of Psychoeducational Assessment, 1-13.</p><p><strong><br data-mce-bogus="1"></strong></p><p><strong>Karwath, C.,</strong> Attig, M., von Maurice, J. &amp; Weinert, S. (eingereicht). <em>Does risk of poverty affect early language in 2-year old children in Germany? </em></p><p>&nbsp;<br></p><p>Schmitt, M., Homuth, C., Lorenz, C. &amp;<strong> Karwath, C.</strong> (2016). <em>Ist eine Briefmarke der Schlüssel zu höherem Rücklauf bei postalischen Befragungen? Eine Analyse zur Bedeutung der Frankierungsart bei Jugendlichen unterschiedlicher sozialer Herkunft. </em>In: Journal for Educational Research Online, 8 (3), 142-158.</p><p>&nbsp;<br></p><p>Lorenz, C., Homuth, C., Schmitt, M. &amp; <strong>Karwath, C. </strong>(2015). <em>E-Appointments in Empirical <br> Field Research<em>.</em> Survey Insights: Methods from the Field. </em>Abrufbar unter: http://surveyinsights.org/?p=5431.</p><p>&nbsp;<br></p><p><strong>Karwath, C.,</strong> Relikowski, I. &amp; Schmitt, M. (2014<em>). </em><em>Sibling Structure and Educational Achievement: How Do the Number of Siblings, Birth Order, and Birth Spacing Affect Children’s Vocabulary Competences? </em>In: <em>Journal of Family Research, 26 (3),</em> 374-398.</p><p>&nbsp;<br></p><p>Attig, M., Fey, D., <strong>Karwath, C</strong>. &amp; Linberg, T. (2014). <em>Systematisches Bildungsmonitoring im Vorschulalter am Beispiel des Nationalen Bildungspanels. </em>In: <em>Frühe Bildung</em>, 3 (1), 3-9.</p><p>&nbsp;<br></p><p><strong>Homuth, C.</strong>&amp; <strong>Karwath, C.</strong> (2013). <em>Das Ergebnis von acht Jahren Bildungsforschung: Die BiKS-Studie in der Rückschau</em>. In: KiTa aktuell spezial 01.2013, 6-9.</p>
Ausgewählte Präsentationen
<p><strong>Karwath, C. </strong>&amp; Blossfeld, G. (2020). <em>The impact of families’ socioeconomic status on different levels of early language development.</em> Posterpräsentation bei der American Educational Research Association (AERA) Conference, San Francisco (USA), 17.-21.04.2020. Abgesagt aufgrund der COVID-19-Pandemie.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>Schönmoser, C., <strong>Karwath, C.</strong> &amp; Balaban-Feldens, E. (2020). <em>Der Einfluss von Geschwistern auf die Bildung und Entwicklung von Kindern und Jugendlichen.</em> Symposium bei der 8. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam (Deutschland), 25.-27.03.2020. Abgesagt aufgrund der COVID-19-Pandemie.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>Schönmoser, C. &amp; <strong>Karwath, C.</strong> (2020). <em>Der Einfluss von Geschwistern bei der Erfassung von sozio-emotionalen Verhalten von Kindergartenkindern.</em> Vortrag bei der LERN-Jahrestagung, Frankfurt am Main (Deutschland), 18.-19.03.2020. Abgesagt aufgrund der COVID-19-Pandemie.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p><strong>Karwath, C.,</strong> Attig, M., von Maurice, J. &amp; Weinert, S (2020). <em>Does poverty harm? Effects of parental income on early vocabulary development. </em>Vortrag bei Education for Life Meeting (DIAL), Newcastle (Großbritannien), 13.-14.01.2020.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p><strong>Karwath, C.,</strong> Attig, M., von Maurice, J. &amp; Weinert, S (2019). <em>Does poverty affect early language development in 2-year old children? </em>Vortrag bei der First BRISE (Bremen Initiative to Foster Early Childhood Development) Conference on Early Development, Berlin (Deutschland), 07.-08.10.2019.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p><strong>Karwath, C.,</strong> Attig, M., von Maurice, J. &amp; Weinert, S (2019). <em>Effects of social background on early language development in 2-year old children. </em>Vortrag bei der Tagung der beiden Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (paEpsy), Leipzig (Deutschland), 09.-12.09.2019.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p><strong>Karwath, C.,</strong> Attig, M., von Maurice, J. &amp; Weinert, S (2019). <em>Does poverty harm? Effects of parental income on early vocabulary development. </em>Posterpräsentation bei der 18. Biennial European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference, Aachen (Deutschland), 12.-16.08.2019.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>Schönmoser, C. &amp; <strong>Karwath, C.</strong> (2019). <em>Do siblings influence the assessment of socio-emotional behaviour of kindergarteners?</em> Posterpräsentation bei der 23. Pre-conference of the Junior Researchers of EARLI (JURE), Aachen (Deutschland), 10.-11.08.2019.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p><strong>Karwath, C. </strong>(2017). <em>Does sibling structure influence educational achievement? An analyze with the number of siblings, birth order and birth spacing on vocabulary competences during the elementary and secondary school. </em>Vortrag bei der Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) Conference, Stirling (Schottland), 11.-13.10.2017.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p><strong>Karwath, C. </strong>&amp;Attig, M. (2017). <em>Do interviewers affect test situation in households? Results from the newborn cohort study of the National Educational Panel Study (NEPS).</em>Vortrag bei der 7<sup>th</sup> Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Lisabon (Portugal), 17.-21.07.2017.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>Attig, M., Grobe, F. B. &amp;<strong> Karwath, C.</strong> (2017). <em>The role of interviewers in personal interviews and test situations. </em>Symposium bei der 7<sup>th</sup> Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Lisabon (Portugal), 17.-21.07.2017.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p><strong>Karwath, C., </strong>Attig, M., Kliem, H., Weinert, S. &amp; Roßbach, H.-G. (2015). <em>Interviewer Effects in the CAPI-Study of the Early Childhood Cohort of the National Educational Panel Study (NEPS). </em>Vortrag bei der 6<sup>th</sup> Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Reykjavik (Island), 13.-17.07.2015.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p><strong>Karwath, C. </strong>&amp; Attig, M. (2015). <em>How do interviewers influence data?</em> Symposium bei der 6<sup>th</sup> Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Reykjavik (Island), 13.-17.07.2015.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>Lorenz, C., Homuth, C., <strong>Karwath, C. </strong>&amp; Ackermann, H. (2012). <em>Online-Terminvereinbarungen in der empirischen Feldforschung</em>. Vortrag bei der 77. Tagung der Arbeitsgruppe für empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld (Deutschland), 10.-12.09.2012.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p><strong>Karwath, C.</strong> (2010).<em> Tutoring lessons for students with migration background. </em>Posterpräsentation bei der 3<sup>rd </sup>International Bamberg Summer School in Empirical Education Research on Institutional and Contextual Determinants of Educational Judgement, Decision Making and Learning Studies Conference, Bamberg (Deutschland), 21.-24.09.2010.</p>