Ausgewählte Publikationen
<p><br></p><p>&lt;a href="https://orcid.org/0000-0003-0421-2871" target="orcid.widget" rel="noopener noreferrer" style="vertical-align:top;"&gt;&lt;img src="https://orcid.org/sites/default/files/images/orcid_16x16.png" style="width:1em;margin-right:.5em;" alt="ORCID iD icon"&gt;orcid.org/0000-0003-0421-2871&lt;/a&gt;</p><p>&nbsp;<br></p><p>&lt;a href="https://www.researchgate.net/profile/Ilka_Wolter"&gt;Ilka Wolter on ResearchGate&lt;/a&gt;</p><p>&nbsp;<br></p><p>&nbsp;<u>Book chapters</u></p><ul style="list-style-type: disc;" data-mce-style="list-style-type: disc;"><li><p>Hannover, B. &amp; Wolter, I. (2021). Schule und Geschlecht [School and gender.]. In T. Hascher, T.-S. Idel, W. Helsper (Hrsg.), <em>Handbuch Schulforschung</em> (S. 1-21). Heidelberg: Springer.</p></li><li><p>Nusser, L., Wolter, I., Attig, M.,&nbsp; &amp; Fackler, S. (2021). Die Schulschließungen aus Sicht der Eltern: Ergebnisse des längsschnittlichen Nationalen Bildungspanels und seiner Covid-19-Zusatzbefragung [Parents' perspectives on school closures. Results of the longitudinal German National Educational Panel Study and its additional Covid-19-Survey.]. In D. Fickermann,&nbsp; &amp; B. Edelstein (Hrsg.), S<em>chule während der Corona-Pandemie, DDS – Die Deutsche Schule</em>, Beiheft 17 (S. 33–50). Münster: Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830993315.02</p></li><li><p>Hannover, B.,&nbsp; &amp; Wolter, I. (2019). Geschlechtsstereotype: Wie sie entstehen und sich auswirken [Gender stereotypes: how they emerge and their impact.]. In B. Kortendiek, B. Riegraf,&nbsp; &amp; K. Sabisch (Hrsg.), <em>Handbuch Interdisziplinäre Geschlechterforschung, Geschlecht und Gesellschaft</em> 65 (S. 201–210). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-12500-4_16-1</p></li><li><p>Hannover, B., Wolter, I.,&nbsp; &amp; Zander, L. (2018). Entwicklung von Selbst und Identität: Die besondere Bedeutung des Jugendalters [Development of self and identity: The significance of adolescence.]. In B. Gniewosz,&nbsp; &amp; P. F. Titzmann (Hrsg.), <em>Handbuch Jugend,</em> (S. 237–255). Stuttgart: Kohlhammer Verlag.</p></li><li><p>Hannover, B., Wolter, I.,&nbsp; &amp; Zander, L. (2017). Geschlechtergerechtigkeit im Klassenzimmer [Gender equality in the classroom.]. In T. Eckert,&nbsp; &amp; B. Gniewosz (Hrsg.), <em>Bildungsgerechtigkeit</em>, (S. 201-213). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-15003-7</p></li><li><p>Hannover, B., Wolter, I., Drewes, J., &amp; Kleiber, D. (2014). Geschlechtsidentität: Selbst-wahrnehmung von Geschlecht [Gender identity: Self-perception of gender]. In D. Lück &amp; W. Cornelißen (Hrsg.), <em>Geschlechterunterschiede und Geschlechterunterscheidungen in Europa</em> (S. 143-160). Stuttgart: Lucius &amp; Lucius.</p></li><li><p>Hannover, B., Zander, L., &amp; Wolter, I. (2014). Entwicklung, Sozialisation und Lernen [Development, socialisation, and learning]. In T. Seidel &amp; A. Krapp (Hrsg.), <em>Pädagogische Psychologie</em> (S. 139-166). Weinheim: Beltz.</p></li><li><p>Wolter, I. &amp; Hannover, B. (2014). Kognitive und affektive Fähigkeitsselbstkonzepte zu Schulbeginn. Domänenspezifische Differenzierung und Geschlechtsunterschiede [Cognitive and affective ability self-concepts at beginning of school. Domain-specific differentiation and gender differences]. In C. Theurer, C. Siedenbiedel &amp; J. Budde, (Hrsg.), <em>Lernen und Geschlecht</em> (S. 151-171). Immenhausen: Prolog Verlag.</p></li><li><p>Wolter, I., Kessels, U., &amp; Hannover, B. (2011). Geschlechtsspezifische Unterschiede in der Entwicklung des Selbstkonzepts im Grundschulalter [Gender-specific differences in the development of self-concept in primary school age]. In F. Hellmich (Hrsg.), <em>Selbstkonzepte im Grundschulalter – Modelle, empirische Ergebnisse, pädagogische Konsequenzen</em> (S. 117-132). Stuttgart: Kohlhammer.</p></li></ul><p>&nbsp;</p><p><u>Journal articles</u></p><ul style="list-style-type: disc;" data-mce-style="list-style-type: disc;"><li><p>Wolter, I., &amp; Hannover, B. (2022). Quality of attachment relationships and frequency of mathematics- and science-related activity offers in kindergarten as predictors of girls' and boys' mathematics-related motivation. <em>Zeitschrift für </em><em>Pädagogische Psychologie, 36</em>, 53–63. <a href="https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000321" data-mce-href="https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000321">https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000321</a></p></li><li><p>Freund, M.-J., Gnambs, T., Lockl, K.,&nbsp; &amp; Wolter, I. (2021). Profiles of competence development in mathematics and reading in early secondary education. <em>European Journal of Psychology of&nbsp;Education, 37</em>, 1015-1034. <a href="https://doi.org/10.1007/s10212-021-00591-9" data-mce-href="https://doi.org/10.1007/s10212-021-00591-9">https://doi.org/10.1007/s10212-021-00591-9</a></p></li><li><p>Freund, M.-J., Wolter, I., Lockl, K., &amp; Gnambs, T. (2021). Determinants of profiles of competence development in mathematics and reading in upper secondary education in Germany. <em>PloS ONE, 16(</em>10), Article e0258152. <a href="https://doi.org/10.1371/journal.pone.0258152" data-mce-href="https://doi.org/10.1371/journal.pone.0258152">https://doi.org/10.1371/journal.pone.0258152</a></p></li><li><p>Freund, M.-J., Wolter, I., Lockl, K.,&nbsp; &amp; Gnambs, T. (2021). Profiles of competence development in upper secondary education and their predictors (Registered report protocol<em>). PloS ONE, 16</em>(1), Article e0245884. <a href="https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245884" data-mce-href="https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245884">https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245884</a></p></li><li><p>Kosel, C., Wolter, I.,&nbsp; &amp; Seidel, T. (2021). Profiling secondary school students in mathematics and German language arts using learning-relevant cognitive and motivational-affective characteristics. <em>Learning and Instruction, 73(4)</em>, <a href="https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101434" data-mce-href="https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101434">https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101434</a> &nbsp;</p></li><li><p>Lockl, K., Attig, M., Nusser, L.,&nbsp; &amp; Wolter, I. (2021). Cognitive and affective-motivational factors as predictors of students’ home learning during the school lockdown. <em>Frontiers in Psychology, 12</em>, 751120. <a href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.751120" data-mce-href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.751120">https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.751120</a></p></li><li><p>Thums, K., Artelt, C.,&nbsp; &amp; Wolter, I. (2021). Reading for entertainment or information reception? Gender differences in reading preferences and their impact on text-type-specific reading competences in adult readers. <em>European Journal of Psychology of&nbsp;Education, 36</em>, 339–357. <a href="https://doi.org/10.1007/s10212-020-00486-1" data-mce-href="https://doi.org/10.1007/s10212-020-00486-1">https://doi.org/10.1007/s10212-020-00486-1</a></p></li><li><p>Gnambs, T., Stasielowicz, L., Wolter, I.,&nbsp; &amp; Appel, M. (2020). Do computer games jeopardize educational outcomes:&nbsp; A prospective study on gaming times and academic achievement.<em> Psychology of Popular Media Culture, 9(1)</em>, 69-82. <a href="https://doi.org/10.1037/ppm0000204" data-mce-href="https://doi.org/10.1037/ppm0000204">https://doi.org/10.1037/ppm0000204</a></p></li><li><p>Thums, K., Gnambs, T., &amp; Wolter, I. (2020). The impact of gender-stereotypical text contents on reading competence in women and men. <em>Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23,</em> 1283-1301. <a href="https://doi.org/10.1007/s11618-020-00980-8" data-mce-href="https://doi.org/10.1007/s11618-020-00980-8">https://doi.org/10.1007/s11618-020-00980-8</a></p></li><li><p>Ehrtmann, L., Wolter, I.,&nbsp; &amp; Hannover, B. (2019). The interrelatedness of gender-stereotypical interest profiles and student's gender-role orientation, gender, and reasoning abilities. <em>Frontiers in Psychology, 10,</em> Article 1402. <a href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01402" data-mce-href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01402">https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01402</a></p></li><li><p>Wolter, I., Ehrtmann, L., Seidel, T.,&nbsp; &amp; Drechsel, B. (2019). Social or economic goals? The professional goal orientation of students enrolled in STEM and non-STEM majors in university. <em>Frontiers in Psychology, 10</em>, Article 2065. <a href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02065" data-mce-href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02065">https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02065</a></p></li><li><p>Ehrtmann, L., &amp; Wolter, I. (2018). The impact of students' gender-role orientation on competence development in mathematics and reading in secondary school. <em>Learning and Individual Differences, 61</em>, 256–264. <a href="https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.004" data-mce-href="https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.004">https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.004</a></p></li><li><p>El-Khechen, W., McElvany, N., Wolter, I.,&nbsp; &amp; Kessels, U. (2017). Was heißt „kannibalisch“, „foltern“ und „zerstören“? Geschlechtsspezifischer Wortschatz von Grundschulkindern in Abhängigkeit von der Familiensprache [What does "cannibalistic", "to torture" and "to destroy" mean? Gender-specific vocabulary of primary school children depending on language background]. <em>Psychologie in Erziehung und Unterricht 64(2)</em>, 123-137. <a href="https://doi.org/10.2378/peu2017.art06d" data-mce-href="https://doi.org/10.2378/peu2017.art06d">https://doi.org/10.2378/peu2017.art06d</a></p></li><li><p>Rentzsch, K., Harzer, C.,&nbsp; &amp; Wolter, I. (2017). Stellungnahme zur Lage des wissenschaftlichen Nachwuchses in der Psychologie. <em>Psychologische Rundschau, 68(4),</em> 251-292. <a href="https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000377" data-mce-href="https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000377">https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000377</a></p></li><li><p>von Maurice, J., Zinn, S.,&nbsp; &amp; Wolter, I. (2017). Large-scale assessments: Potentials and challenges in longitudinal designs.<em> Psychological Test and Assessment Modeling, 59(1),</em> 35-54. <a href="http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/ptam/1-2017_20170323/03_Maurice.pdf" data-mce-href="http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/ptam/1-2017_20170323/03_Maurice.pdf">http://www.psychologie-aktuell.com/fileadmin/download/ptam/1-2017_20170323/03_Maurice.pdf</a></p></li><li><p>Wolter, I., &amp; Seidel, T. (2017). Kompetent und beliebt? Der Zusammenhang von Kompetenzen und Selbstkonzepten in Mathematik und Lesen mit der wahrgenommenen Beliebtheit bei Peers [Competent and popular? The relationship of competencies and self-concepts in mathematics and reading to perceived peer popularity]. <em>Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(3),</em> 387–404. <a href="https://doi.org/10.1007/s11618-017-0772-0" data-mce-href="https://doi.org/10.1007/s11618-017-0772-0">https://doi.org/10.1007/s11618-017-0772-0</a></p></li><li><p>Nusser, L.,&nbsp; &amp; Wolter, I. (2016). There’s plenty more fish in the sea. Das akademische Selbstkonzept von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf Lernen in integrativen und segregierten Schulsettings [There’s plenty more fish in the sea. Academic self-concept of students with special educational needs in the area of learning in inclusive and segregated school settings]. <em>Empirische Pädagogik, 30(1),</em> 130-143.</p></li><li><p>Wolter, I., &amp; Hannover, B. (2016). Gender role self-concept at school start and its impact on academic self-concept and performance in mathematics and reading. <em>European Journal of Developmental Psychology, 13(6),</em> 681-703. <a href="https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1175343" data-mce-href="https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1175343">https://doi.org/10.1080/17405629.2016.1175343</a></p></li><li><p>Zander, L.,&nbsp; &amp; Wolter, I. (2016). Deutsch oder Mathe? Wie die Zusammensetzung der Schulklasse und die Bedeutsamkeit des eigenen Geschlechts geschlechtstypische Aspirationen von Jugendlichen bestimmen [German or math? How classroom composition and the importance of one's gender predict gender-typed aspirations of adolescents]. <em>Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 48(2)</em>, 59-68. <a href="https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000144" data-mce-href="https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000144">https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000144</a></p></li><li><p>Bieg, M., Götz, T., Wolter, I.,&nbsp; &amp; Hall, N. C. (2015). Gender stereotype endorsement differentially predicts girls' and boys' trait-state discrepancy in math anxiety. <em>Frontiers in Psychology, 6,</em> Article 1404. <a href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01404" data-mce-href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01404">https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01404</a></p></li><li><p>Wolter, I., Braun, E.,&nbsp; &amp; Hannover, B. (2015). Reading is for girls!? The negative impact of preschool teachers' traditional gender role attitudes on boys' reading related motivation and skills. <em>Frontiers in Psychology, 6,</em> Article 1267. <a href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01267" data-mce-href="https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01267">https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01267</a></p></li><li><p>Zander, L., Wolter, I., Latsch, M.,&nbsp; &amp; Hannover, B. (2015). Qualified for teaching physics? How prospective teachers perceive teachers with migration background - And how it's really about "him" or "her". <em>International Journal of Gender, Science and&nbsp;Technology, 7(2),</em> 255–279. <a href="http://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/396/696" data-mce-href="http://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/396/696">http://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/396/696</a></p></li><li><p>Wolter, I., Glüer, M., &amp; Hannover, B. (2014). Gender-typicality of activity offerings and child-teacher relationship closeness in German "Kindergarten". Influences on the development of spelling competence as an indicator of early basic literacy in boys and girls. <em>Learning and Individual Differences, 31</em>, 59-65. <a href="https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.12.008" data-mce-href="https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.12.008">https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.12.008</a></p></li><li><p></p><p>Zander, L., Kreutzmann, M.,&nbsp; &amp; Wolter, I. (2014). Constructive handling of mistakes in the classroom: The conjoint power of collaborative networks and self-efficacy beliefs<em>. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(5)</em>, 205–223. <a href="https://doi.org/10.1007/s11618-014-0558-6" data-mce-href="https://doi.org/10.1007/s11618-014-0558-6">https://doi.org/10.1007/s11618-014-0558-6</a></p></li><li><p>Vervecken, D., Hannover, B., &amp; Wolter, I. (2013). Changing (S)expectations: How gender fair job descriptions impact children's perceptions and interest regarding traditionally male occupations. <em>Journal of Vocational Behavior, 82(3)</em>, 208-220. &nbsp;<a href="https://doi.org/10.1016/j.jvb.2013.01.008" data-mce-href="https://doi.org/10.1016/j.jvb.2013.01.008">https://doi.org/10.1016/j.jvb.2013.01.008</a>&nbsp;</p></li></ul><p><u><br data-mce-bogus="1"></u></p><p><u>Weitere Publikationen</u></p><ul style="list-style-type: disc;" data-mce-style="list-style-type: disc;"><li>Lockl, K., Attig, M., Nusser, L., &amp; Wolter, I. (2021). L<em>ernen im Lockdown: Welche Voraussetzungen helfen Schülerinnen und Schülern? Die Bedeutsamkeit der Lesekompetenz, des Interesses an Lerninhalten und der Anstrengungsbereitschaft für die Bewältigung des Lernens zuhause.</em> (NEPS Corona &amp; Bildung, Bericht Nr. 5). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (LIfBi). Verfügbar unter: <a href="https://www.lifbi.de/Portals/13/Corona/NEPS_Corona-und-Bildung_Bericht_5-Motivation.pdf" data-mce-href="../../Portals/13/Corona/NEPS_Corona-und-Bildung_Bericht_5-Motivation.pdf">NEPS_Corona-und-Bildung_Bericht_5-Motivation.pdf (lifbi.de)</a></li><li>Nusser, L., Lockl, K., &amp; Wolter, I. (2021). Lernen im Kinderzimmer – wie kann das funktionieren? <em>Begegnung: Deutsche schulische Arbeit im Ausland 42(1),</em> 42-44. <a href="https://www.auslandsschulwesen.de/SharedDocs/Downloads/Webs/ZfA/DE/Publikationen/BEGEGNUNG/BEGEGNUNG_2021_1.pdf" data-mce-href="https://www.auslandsschulwesen.de/SharedDocs/Downloads/Webs/ZfA/DE/Publikationen/BEGEGNUNG/BEGEGNUNG_2021_1.pdf">https://www.auslandsschulwesen.de/SharedDocs/Downloads/Webs/ZfA/DE/Publikationen/BEGEGNUNG/BEGEGNUNG_2021_1.pdf</a></li><li>Attig, M., Nusser, L., &amp; Wolter, I. (2020). Kann das klappen? Bildungsblog von Jan Martin Wiarda. <a href="https://www.jmwiarda.de/2020/11/20/kann-das-klappen/" data-mce-href="https://www.jmwiarda.de/2020/11/20/kann-das-klappen/">https://www.jmwiarda.de/2020/11/20/kann-das-klappen/</a></li><li>Attig, M., Wolter, I., &amp; Nusser, L. (2020). <em>Zufriedenheit in unruhigen Zeiten: Welche Rolle die Kommunikation zwischen Eltern und Schulen während der Schulschließungen gespielt hat Einschätzungen von Eltern zur Unterstützung durch die Schule und zum Lernerfolg ihrer Kinder während des Lockdowns</em> (NEPS Corona &amp; Bildung, Bericht Nr. 4). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (LIfBi). Verfügbar unter: <a href="https://www.lifbi.de/Portals/13/Corona/NEPS_Corona-und-Bildung_Bericht_4-Schulkommunikation.pdf?ver=cG1QEP_NrmvYukcreWg5zw%3d%3d" data-mce-href="../../Portals/13/Corona/NEPS_Corona-und-Bildung_Bericht_4-Schulkommunikation.pdf?ver=cG1QEP_NrmvYukcreWg5zw%3d%3d">NEPS Corona und Bildung | Bericht 4: Schulkommunikation (lifbi.de)</a><br></li><li>Wolter, I., Nusser, L., Attig, M., &amp; Fackler, S. (2020). <em>Corona-bedingte Schulschließungen – … und nun funktioniert alles digital? Wie Eltern mit Kindern in der 8. Klasse die Zeit der Schulschließungen in Deutschland erlebt haben </em>(NEPS Corona &amp; Bildung, Bericht Nr. 1). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (LIfBi). Verfügbar unter: <a href="https://www.lifbi.de/Portals/13/Corona/NEPS_Corona-und-Bildung_Bericht_1-Schule.pdf" data-mce-href="../../Portals/13/Corona/NEPS_Corona-und-Bildung_Bericht_1-Schule.pdf">NEPS_Corona-und-Bildung_Bericht_1-Schule.pdf (lifbi.de)</a><br></li><li>Wolter, I. (2020). <em>Wie entstehen Geschlechterstereotype und wie wirken sie sich aus?</em> BPJMAKUELL Aufwachsen mit Geschlechtsstereotypen in den Medien – Entstehung, Wirkung und Umgang. Verfügbar unter: <a href="https://www.bundespruefstelle.de/blob/155814/7dba51e3750a471732394005bc5f652a/20202-wie-entstehen-geschlechtsstereotype-und-wie-wirken-sie-sich-aus-data.pdf" data-mce-href="https://www.bundespruefstelle.de/blob/155814/7dba51e3750a471732394005bc5f652a/20202-wie-entstehen-geschlechtsstereotype-und-wie-wirken-sie-sich-aus-data.pdf">Wie entstehen Geschlechtsstereotype und wie wirken sie sich aus? (bundespruefstelle.de)</a><br></li></ul><p>&nbsp;</p>
Drittmittelprojekte
<ul style="list-style-type: circle;" data-mce-style="list-style-type: circle;"><li>2018-2021 LIfBi Research funding: "Profiles of competence development in secondary school. Longitudinal analyses of profiles of competence development in mathematics and reading as well as determinants of profiles of competence development." (joint project with Prof. Dr. Timo Gnambs, Dr. Kathrin Lockl)</li><li>2014 Return fellowship of the German Research Foundation (Deutsche Forschungsgemeinschaft), 6 months, Freie Universität Berlin, Germany (WO 1943/2-1)</li><li>2013-2014 Research fellowship of the German Research Foundation (Deutsche Forschungsgemeinschaft), 12 months, University of Sussex, Brighton, England (WO 1943/1-1); topic: "Gender stereotypes and gender role self-concepts at school start as mediators of the influence of teacher's gender-typing on children's reading competence and reading self-concept."</li></ul><p><em><em><br></em></em></p><p>&nbsp;<br></p>