In dieser LIfBi-eigenen Publikationsreihe werden Artikel, Expertisen und Ergebnisse veröffentlicht, die sich auf Studien und Daten beziehen, die am Leibniz-Institut für Bildungsverläufe erhoben werden. Die LIfBi Working Papers umfassen vor allem Beschreibungen, Analysen und Ergebnisberichte von LIfBi-Projekten, darunter auch dem Nationalen Bildungspanel (NEPS – National Educational Panel Study), sowie Dokumentationen von Datensätzen jenseits des NEPS, die vom Forschungsdatenzentrum des LIfBi (LIfBi-FDZ) für die Wissenschaftsgemeinschaft bereitgestellt werden. Die Reihe richtet sich an alle, die sich über den neuesten Stand der Forschung auf Basis von LIfBi-Daten informieren wollen, sowie an Nutzerinnen und Nutzer von LIfBi-Datenprodukten jenseits des NEPS.
Die Publikationsreihe startete im Jahr 2011 unter dem Namen NEPS Working Papers und wurde im Herbst 2017 in LIfBi Working Papers umbenannt, um das Angebot an Studien zu erweitern, deren Ergebnisse hier veröffentlicht werden können. Die nachfolgende Auflistung beinhaltet auch alle vor diesem Zeitpunkt veröffentlichten NEPS Working Papers.
Die LIfBi Working Papers werden ausschließlich elektronisch und in deutscher oder englischer Sprache publiziert. Veröffentlichen können dort alle Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter des LIfBi und des NEPS (ggf. auch mit externen Ko-Autorinnen und Ko-Autoren). Für Fragen zur LIfBi Working Paper-Reihe wenden Sie sich bitte an den Stabsbereich Kommunikation des LIfBi.
Wählen Sie das Erscheinungsjahr: 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011
2023
Löwe, L. (2023). Konzeption einer indikatorengestützten proaktiven Qualitätssicherung der Feldarbeit (LIfBi Working Paper No. 109). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP109:1.0
Download Link
2022
Stegenwallner-Schütz, M., Obry, M., Wittmann, E., Gehrer, K., Nusser, L. & Böhme, K. (2022). INSIDE-Studie. Dokumentation der Skalierung der Kompetenzmessungen in den Bereichen Lesen und Mathematik des ersten Messzeitpunkts in der Jahrgangsstufe 6 (Kohorte 1) (LIfBi Working Paper No. 108). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP108:1.0
Download Link
Lerch, N. & Rauh, L. (2022). LIfBi Study Manager: Current status and future vision of digitized study management in the NEPS (LIfBi Working Paper No. 107). Leibniz Institute for Educational Trajectories. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP107:1.0
Download Link
Rein, H. (2022). Die Rolle vorschulischer Lernumwelten für die Kompetenzentwicklung. Stand der Theorie und Forschung zu häuslichen Einflüssen und kompensatorischen Effekten des Kindergartens (LIfBi Working Paper No. 106). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP106:1.0
Download Link
Chincarini, E., Bayer, M., Kroh, J., Schenck-Fontaine, A. & Vogelbacher, M. (2022). Ein erweitertes Konzept für die Messung von Armut in der Bildungsforschung im Nationalen Bildungspanel (NEPS) (LIfBi Working Paper No. 105). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP105:1.0
Download Link
Welker, J., Will, G., Al Rihawi, S., & Weber, F. (2022). The occupational situation in the country of origin – illustration using the example of Syrian families in the ReGES study (LIfBi Working Paper No. 104). Leibniz Institute for Educational Trajectories. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP104:1.0
Download Link
2021
Becker, R., Will, G., & Siegers, R. (2021). Geflüchtete Jugendliche in der Sekundarstufe I – Ergebnisse der Befragung der institutionellen Kontextpersonen der ReGES-Studie (LIfBi Working Paper No. 103). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP103:1.0
Download Link
Blatt, I., Prosch, A., & Jarsinski, S. (2021). Rechtschreibkompetenz von Sekundarstufenschülerinnen und -schülern mit und ohne Migrationshintergrund im Vergleich (LIfBi Working Paper No. 102). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP102:1.0
Download Link
Blatt, I., Prosch, A., Jarsinski, S., Bos W., & Kanders, M. (2021). Entwicklung der Rechtschreibkompetenz von Klassenstufe 5 bis 9. (LIfBi Working Paper No. 101). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP101:1.0
Download Link
Welker, J., Abou Hassoun, W., Al Rihawi, S. & Will, G. (2021). Educational system, participation, and attainment in pre-crisis Syria (LIfBi Working Paper No. 100). Leibniz Institute for Educational Trajectories. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP100:1.0
Download Link
Siebler, F.,Bentata, P. & Will, G. (2021). Befragung von regionalen Kontextpersonen im Rahmen der Studie ReGES (LIfBi Working Paper No. 99). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP99:1.0
Download Link
Obry, M., Schild, A., Will, G. & Kopp, F. (2021). Die Messung des rezeptiven Wortschatzes in der Flüchtlingsstudie ReGES (Welle 1) (LIfBi Working Paper No. 98). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP98:2.0
Download Link
Thielemann, J. (2021). Die Veränderung der Chancenverhältnisse auf Führungspositionen akademisch und beruflich Ausgebildeter im Zeitverlauf (LIfBi Working Paper No. 97). Leibniz‐Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP97:1.0
Download Link
Heinritz, F., & Will, G. (2021). Selektive Teilnahme von Geflüchteten an der Panelstudie ReGES (LIfBi Working Paper No. 96). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP96:1.0
Download Link
Becker, R., Weber, F., & Bentata, P. (2021). Measuring educational trajectories of adolescent refugees in a longitudinal perspective. Challenges and solutions in the ReGES study (LIfBi Working Paper No. 95). Leibniz Institute for Educational Trajectories. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP95:1.0
Download Link
Ehlert, M., Kleinert, C., Vicari, B. & Zoch, G. (2021). Digitales selbstgesteuertes Lernen Erwerbstätiger in der Corona-Krise. Analysen auf Basis der NEPS-Startkohorte 6 (LIfBi Working Paper No. 94). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP94:1.0
Download Link
Heinritz, F. & Will, G. (2021). Geflüchtete in Kindertagesstätten – Erste Ergebnisse der Befragung der institutionellen Kontextpersonen der ReGES-Studie. (LIfBi Working Paper No. 93). Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP93:1.0
Download Link
2020
Bömmel, N., & Heineck, G. (2020). Revisiting the Causal Effect of Education on Political Participation and Interest (LIfBi Working Paper No. 92). Leibniz Institute for Educational Trajectories.
Download Link
Zoch, G., Bächmann, A.-C. & Vicari, B. (2020). Care-Arrangements and Parental Well-Being during the COVID-19 Pandemic in Germany (LIfBi Working Paper No. 91). Leibniz Institute for Educational Trajectories. https://doi.org/10.5157/LIfBi:WP91:2.0
Download Link
Ghosh, S. (2020). Does Early Childhood Education and Care Provisions in India Provide Any Dividend to Children? (LIfBi Working Paper No. 90). Bamberg, Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories. doi:10.5157/LIfBi:WP90:1.0
Download Link
Kleinert, C., Bächmann, A.-C. & Zoch, G. (2020). Schützt Bildung vor Erwerbsrisiken in der Corona-Krise? Analysen auf Basis der NEPS-Startkohorten 2, 4, 5 und 6 (LIfBi Working Paper No. 89). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. doi:10.5157/NEPS:WP89:1.0
Download Link
Bittmann, F. & Schindler, S. (2020). Alternative Wege zur Hochschulreife und soziale Disparitäten beim Hochschulabschluss (LIfBi Working Paper No. 88). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe. doi:10.5157/NEPS:WP88:1.0
Download Link
Klingwort, J., Schnell, R. & Sixt, M. (2020). Geo-Masking von Koordinaten der BiLO Befragten für zukünftige datenschutzgerechte Distanzberechnungen (LIfBi Working Paper No. 87). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
Download Link
2019
Gentile, R., Heinritz, F. & Will, G., (2019). Übersetzung von Instrumenten für die Befragung von Neuzugewanderten und Implementation einer audiobasierten Interviewdurchführung (LIfBi Working Paper No. 86). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
Download Link
Stöhr, I. & Baur, H.-R. (2019). Weiterbildungsteilnahme im ländlichen Raum am Beispiel Oberfranken (LIfBi Working Paper No. 85). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
Download Link
Stöhr, I., Krämer, C. & Sixt, M. (2019). Das Projekt „Schulwege und ihre Bedeutung für Schulleistungen (SBS)“ – eine Skizze (LIfBi Working Paper No. 84). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
Download Link
Henninges, M., Traini, C., & Kleinert, C. (2019). Tracking and Sorting in the German Educational System (LIfBi Working Paper No. 83). Bamberg, Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories.
Download Link
Jusri, Regina (2019). Who trusts and who volunteers? The role of educational attainment, reading competencies, and nonverbal cognitive basic skills (LIfBi Working Paper No. 82). Bamberg, Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Zinn, S. (2019). Konzeption eines Simulationsmodells zur Formation von Übertrittsentschei-dungen auf das Gymnasium (LIfBi Working Paper No. 81). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
2018
Schenck-Fontaine, A., Schönmoser, C., & Frembs, L. (2018). Sociodemographic inequalities in education over the life course: an interdisciplinary review (LIfBi Working Paper No. 80). Bamberg, Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Quis, J. S., Bela, A., & Heineck, G. (2018). Preschoolers’ self-regulation, skill differentials, and early educational outcomes (LIfBi Working Paper No. 79). Bamberg, Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Hondralis, I. & Himbert E. (2018). An application of multiple imputation using NEPS SC1 data—a comparison of R and Stata (LIfBi Working Paper No. 78). Bamberg, Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Bayer, M. & Zinn, S. (2018). Zur Entwicklung des Zusammenhangs und der Erklärbarkeit von Leistungen und Kompetenzen bei Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe I (LIfBi Working Paper No. 77). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Will, G., Balaban, E., Dröscher, A., Homuth, C. & Welker, J. (2018). Integration von Flüchtlingen: Erste Ergebnisse der ReGES-Studie (LIfBi Working Paper No. 76). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
Will, G., Gentile, R., Heinritz, F. & von Maurice, J. (2018). ReGES – Refugees in the German Educational System: Forschungsdesign, Stichprobenziehung und Ausschöpfung der ersten Welle (LIfBi Working Paper No. 75). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
Download Link
Steinhauer, H. W. & Aßmann, C. (2018). Modelling nonresponse in educational multi-informant studies: A multilevel approach using bivariate probit models (LIfBi Working Paper No. 74). Bamberg, Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Blossfeld, P. N. (2018). A multidimensional measure of social origin: Theoretical perspectives, operationalization and empirical application in the field of educational inequality research (LIfBi Working Paper No. 73). Bamberg, Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Hofmann, J. (2018). Wie lassen sich räumliche Distanzen auf Straßenverlaufsebene in der Sozialforschung nutzen? (LIfBi Working Paper Nr. 72). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Projekt „BildungsLandschaft Oberfranken (BiLO)“.
Download Link
2017
Sixt, M., Baur, H.-R., Gerbig, F., Hofmann, J., Müller, D., Stöhr, I., Thürer, S., Zeichner, C. & Bayer, M. (2017). Das Projekt „BildungsLandschaft Oberfranken (BiLO)“ – eine Skizze (LIfBi Working Paper No. 71). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe.
Download Link
Liebeskind, U. & Vietgen, S. (2017). Panelausfall in der Studierendenkohorte des Nationalen Bildungspanels. Analyse des Ausfallprozesses zwischen der ersten und zweiten telefonischen Befragung (NEPS Working Paper No. 70). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bil-dungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Kracke, N, Reichelt, M, & Vicari, B (2017). Wage losses due to overqualification: the role of formal degrees and occupational skills (NEPS Working Paper No. 69). Bamberg, Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Pohl, S., Stets, E., & Carstensen, C. H. (2017). Cluster-based anchor item identification and selection (NEPS Working Paper No. 68). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Gehrer, K. (2017). Der Einfluss von Aufgaben- und Textmerkmalen auf Itemschwierigkeit – Eine experimentelle Studie zur Einschränkung der wiederholten Texteinsicht bei der Bearbeitung von Lesekompetenztestaufgaben (NEPS Working Paper No. 67). Bamberg, Deutschland: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
2016
Steinhauer, H. W., Zinn, S., Gaasch, C. & Goßmann, S. (2016). NEPS Technical Report for Weighting: Weighting the sample of Kindergarten children and Grade 1 students of the National Educational Panel Study (Wave 1 to 3) (NEPS Working Paper No. 66). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Koberg, T. & Stark, K. (2016). Measuring Information Reduction caused by Anonymization Methods in NEPS Scientific Use Files (NEPS Working Paper No. 65). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Zimmermann, S. (2016). Entwicklung einer computerbasierten Schwierigkeitsabschätzung von Leseverstehensaufgaben (NEPS Working Paper No. 64). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Steinhauer, H. W. & Zinn, S. (2016). NEPS Technical Report for Weighting: Weighting the Sample of Starting Cohort 3 of the National Educational Panel Study (Waves 1 to 3) (NEPS Working Paper No. 63). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
2015
Kamhöfer, D., Schmitz, H. & Westphal, M. (2015). Heterogeneity in marginal non-monetary returns to higher education (NEPS Working Paper No. 62). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Senkbeil, M., & Ihme, J. M. (2015). NEPS Technical Report for Computer Literacy: Scaling results of Starting Cohort 6–Adults (NEPS Working Paper No. 61). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Rohwer, G. (2015). Using NEPS Data for Comparing Math Competencies at Grades 5 and 7. (NEPS Working Paper No. 60). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Duchhardt, C. (2015). NEPS Technical Report for Mathematics: Scaling results for the additional study Baden-Wuerttemberg (NEPS Working Paper No. 59). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Bayer, M., Wohlkinger, F., Freund, J.-D., Ditton, H. & Weinert, S. (2015). Temperament bei Kleinkindern – Theoretischer Hintergrund, Operationalisierung im Nationalen Bildungspanel (NEPS) und empirische Befunde aus dem Forschungsprojekt ViVA (NEPS Working Paper No. 58). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Edele, A., Schotte, K., & Stanat, P. (2015). Listening Comprehension Tests of Immigrant Students’ First Languages (L1) Russian and Turkish in Grade 9: Extended Report of Test Construction and Validation (NEPS Working Paper No. 57). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Sommer, A. & Mann, D. (2015). Qualität elterlichen Interaktionsverhaltens. Erfassung von Interaktionen mithilfe der Eltern-Kind-Interaktions Einschätzskala im Nationalen Bildungspanel (NEPS Working Paper No. 56). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Rohwer, G. (2015). Competence Distributions, Latent Regression Models and Plausible Values. (NEPS Working Paper No. 55). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Weß ling, K. & Wicht, A. (2015). Möglichkeiten der Nutzung regionaler Daten im Nationalen Bildungspanel – ein Überblick (NEPS Working Paper No. 54). Bamberg: Leibniz-Institut fur Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Hecker, K., Südkamp, A., Leser, C., & Weinert, S. (2015). Entwicklung eines Tests zur Erfassung von Hörverstehen auf Textebene bei Schülerinnen und Schülern der Klassenstufe 9 (NEPS Working Paper No. 53). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Wiescholek, J. (2015). Familienformation und Familienerweiterung aus der Perspektive von Frauen, Männern und Partnerschaften (NEPS Working Paper No. 52). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Lauterbach, O. (2015). Erfassung wirtschaftswissenschaftlicher Fachkompetenzen von Studierenden in Startkohorte 5 des Nationalen Bildungspanels – Technischer Bericht (NEPS Working Paper No. 51). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
2014
Blatt, I. & Prosch, A. (2014).
The assessment of orthographic competence (NEPS Working Paper No. 50). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Blatt, I., Frahm, S., Jarsinski, S., & Prosch, A. (2014).
Technical Report for Orthography: Scaling results of Starting Cohort 3 in Grades 5 and 7 (NEPS Working Paper No. 49). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Koller, I., Haberkorn, K., & Rohm, T. (2014).
NEPS Technical Report for Reading: Scaling results of Starting Cohort 6 for adults in main study 2012 (NEPS Working Paper No. 48). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Freytag, T., Jahnke, H., & Kramer, C. (2014). Bildung und Region: Eine Expertise aus bildungsgeographischer Perspektive (NEPS Working Paper No. 47). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Bayer, M., Goßmann, F., & Bela, D. (2014).
NEPS Technical Report: Generated school type variable t723080_g1 in Starting Cohorts 3 and 4 (NEPS Working Paper No. 46). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Gross, C. & Seebaß, K. (2014).
The Standard Stress Scale (SSS): Measuring Stress in the Life Course (NEPS Working Paper No. 45). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Ditton, H. (2014). Bildung und Region (NEPS Working Paper No. 44). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Lang, F. R., Kamin, S., Rohr, M., Stünkel, C., & Williger, B. (2014). Erfassung der fluiden kognitiven Leistungsfähigkeit über die Lebensspanne im Rahmen des Nationalen Bildungspanels: Abschlussbericht zu einer NEPS-Ergänzungsstudie (NEPS Working Paper No. 43). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Brunner, M., Lang, F. R., & Lüdtke, O. (2014). Erfassung der fluiden kognitiven Leistungfähigkeit über die Lebensspanne im Rahmen der National Educational Panel Study: Expertise (NEPS Working Paper No. 42). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Olczyk, M., Will, G., & Kristen, C. (2014). Personen mit Zuwanderungshintergrund im NEPS: Zur Bestimmung von Generationenstatus und Herkunftsgruppe (NEPS Working Paper No. 41b). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Olczyk, M., Will, G., & Kristen, C. (2014). Immigrants in the NEPS: Identifying generation status and group of origin (NEPS Working Paper No. 41a). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Zinn, S. & Würbach, A. (2014).
A statistical approach to account for heaping patterns: An application to self-reported income data (NEPS Working Paper No. 40). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Senkbeil, M., Ihme, J. M., & Adrian, E. D. (2014).
NEPS Technical Report for Computer Literacy – Scaling results of Starting Cohort 3 in Grade 6 (Wave 2) (NEPS Working Paper No. 39). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Aßmann, C., Carstensen, C. H., Gaasch, C., & Pohl, S. (2014).
Estimation of Plausible Values using Background Variables with Missing Values: A Data Augmented MCMC Approach (NEPS Working Paper No. 38). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Gresch, C., Piezunka, A., & Solga, H. (2014). Realisierbarkeit einer Ergänzungsstichprobe von Integrationsschülerinnen und -schülern im Rahmen des Nationalen Bildungspanels (NEPS): Möglichkeiten und Perspektiven, unter Mitarbeit von J. M. Blanck (NEPS Working Paper No. 37). Bamberg: Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Aßmann, C., Würbach, A., Goßmann, S., Geissler, F., & Biedermann, A. (2014).
A nonparametric multiple imputation approach for multilevel filtered questionnaires (NEPS Working Paper No. 36). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Aßmann, C., Goßmann, S., & Schönberger, B. (2014).
Bayesian analysis of binary panel probit models: The case of measurement error and missing values in explaining factors (NEPS Working Paper No. 35). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Pohl, S., Haberkorn, K., & Hardt, K. (2014).
NEPS Technical Report for Reading – Scaling results of Starting Cohort 5 for first-year students (NEPS Working Paper No. 34). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
Rohwer, G. (2014).
Competencies as dependent variables in regression models (NEPS Working Paper No. 33). Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.
Download Link
2013
Jordan, A.-K. & Duchhardt, C. (2013).
NEPS Technical Report for Mathematics—Scaling results of Starting Cohort 6–Adults (NEPS Working Paper No. 32). Bamberg: University of Bamberg, National Educational Panel Study.
Download Link
Zinn, S. (2013).
An imputation model for multilevel binary data (NEPS Working Paper No. 31). Bamberg: University of Bamberg, National Educational Panel Study.
Rohwer, G. (2013).
Making Sense of Missing Answers in Competence Tests (NEPS Working Paper No. 30). Bamberg: University of Bamberg, National Educational Panel Study.
Download Link
Aß mann, C., Steinhauer, H. W., Zinn, S., & Goß mann, S. (2013).
Sampling and weighting the Kindergarten cohort sample of the National Educational Panel Study (NEPS Working Paper No. 29). Bamberg: University of Bamberg, National Educational Panel Study.
Download Link
Tillmann, K.-J. (2013). Schulstrukturen in 16 deutschen Bundesländern. Zur institutionellen Rahmung des Lebenslaufs (NEPS Working Paper No. 28). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Zinn, S. (2013).
Replication weights for the cohort samples of students in Grade 5 and 9 in the National Educational Panel Study (NEPS Working Paper No. 27). Bamberg: University of Bamberg, National Educational Panel Study.
Hoch, C. (2013). Die Determinanten der Panelmortalität: Eine Analyse am Beispiel des Nationalen Bildungspanels (NEPS Working Paper No. 26). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Hardt, K., Pohl, S., Haberkorn, K., & Wiegand, E. (2013).
NEPS Technical Report for Reading – Scaling results of Starting Cohort 6 for adults in main study 2010/11 (NEPS Working Paper No. 25). Bamberg: University of Bamberg, National Educational Panel Study.
Download Link
Schöps, K. (2013).
NEPS Technical Report for Science – Scaling results of Starting Cohort 2 in Kindergarten (NEPS Working Paper No. 24). Bamberg: University of Bamberg, National Educational Panel Study.
Download Link
Schöps, K. & Sass, S. (2013):
NEPS Technical Report for Science – Scaling results of Starting Cohort 4 in ninth grade (NEPS Working Paper No. 23). Bamberg: University of Bamberg, National Educational Panel Study.
Download Link
Duchhardt, C. & Gerdes, A. (2013):
NEPS Technical Report for Mathematics – Scaling results of Starting Cohort 4 in ninth grade (NEPS Working Paper No. 22). Bamberg: University of Bamberg, National Educational Panel Study.
Download Link
Blatt, I., Frahm S., & Jarsinski, S. (2013): NEPS Technical Report for Orthography - Scaling Results of Starting Cohort 3 in Fifth Grade (NEPS Working Paper No. 21). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
2012
Händel, M., Tupac-Yupanqui, A., & Lockl, K. (2012). Metakognitives Wissen und der Einsatz von Lernstrategien bei Studierenden (NEPS Working Paper No. 20). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Duchhardt, C. & Gerdes, A. (2012): NEPS Technical Report for Mathematics - Scaling Results of Starting Cohort 3 in Fifth Grade (NEPS Working Paper No. 19). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Rohwer, G. (2012). Selection, Choice and Causal Interpretations (NEPS Working Paper No. 18). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Senkbeil, M. & Ihme, J. M. (2012). NEPS Technical Report for Computer Literacy – Scaling Results of Starting Cohort 4 in Ninth Grade (NEPS Working Paper No. 17). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Haberkorn, K., Pohl, S., Hardt, K., & Wiegand, E. (2012). NEPS Technical Report for Reading – Scaling Results of Starting Cohort 4 in Ninth Grade (NEPS Working Paper No. 16). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Pohl, S., Haberkorn, K., Hardt, K., & Wiegand, E. (2012). NEPS Technical Report for Reading – Scaling Results of Starting Cohort 3 in Fifth Grade (NEPS Working Paper No. 15). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Pohl, S. & Carstensen, C. H. (2012): NEPS Technical Report – Scaling the Data of the Competence Tests (NEPS Working Paper No. 14). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Edele, A., Schotte, K., Hecht, M., & Stanat, P. (2012). Listening comprehension tests of immigrant students’ first languages (L1) Russian and Turkish in grade 9: Scaling procedure and results (NEPS Working Paper No. 13). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Rohwer, G. (2012). Models of Educational Stages (NEPS Working Paper No. 12). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Müller, S. & Schneider, T. (2012). Educational Pathways and Dropout from Higher Education in Germany (NEPS Working Paper No. 11). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Rohwer, G. (2012). Estimating Effects with Logit Models (NEPS Working Paper No. 10). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Rohwer, G. (2012). Functional Models and Causal Interpretations (NEPSWorking Paper No. 9). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Bayer, M., Ditton, H., & Wohlkinger, F. (2012). Konzeption und Messung sozialer Kompetenz im Nationalen Bildungspanel (NEPS Working Paper No. 8). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Arnold, K.-H., Lindner-Müller, C., & Riemann, R. (2012). Erfassung sozialer Kompetenz bei Kindern und Erwachsenen (NEPS Working Paper No. 7). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Rohwer, G. & Blossfeld, H.-P. (2012). Contextual and Random Coefficient Multilevel Models. A Comparison (NEPS Working Paper No. 6). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
2011
Rohwer, G. (2011). Uses of Probabilistic Models of Unit Nonresponse (NEPS Working Paper No. 5). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Rohwer, G. (2011). Using Sampling Weights for Model Estimation? (NEPS Working Paper No. 4). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
von Maurice, J., Sixt, M., & Blossfeld, H.-P. (2011). The German National Educational Panel Study: Surveying a Cohort of 9th Graders in Germany (NEPS Working Paper No. 3). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
von Maurice, J., Leopold, T., & Blossfeld, H.-P. (2011). The National Educational Panel Study: A long-term assessment of competence development and educational careers (NEPS Working Paper No. 2). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Blossfeld, H.-P., von Maurice, J., & Schneider, T. (2011). Grundidee, Konzeption und Design des Nationalen Bildungspanels für Deutschland (NEPS Working Paper No. 1). Bamberg: Otto-Friedrich-Universität, Nationales Bildungspanel.
Download Link
Nach oben